Ratatouille met vis, gehakt of biefstuk – Veel voor weinig

Een gerecht voor de Billenman, in de basis dan. Want we kunnen met dit gerecht alle kanten op. Het gerecht is gebaseerd op een eerder gerecht: Biefstuk met ratatouille en gele rijst, maar met een aantal aanpassingen heb je voor drie dagen een gerecht!

De basis voor dit gerecht is de Ratatouille. Maak hier meer van, zodat je dit later in de week nog een keer kan gebruiken.

We hebben drie varianten: Biefstuk (klik hier voor het recept), Vis en gehakt.

Dus pak een biertje uit de koelkast en beginnen maar.

Biefstuk met ratatouille en gele rijst

Bereiding
Snijd de Courgette in de lengte in plakken en de Aubergine in “gewone” plakken van ongeveer 1 cm dik. Gril de Courgette en de Aubergine in een hete grilpan (zonder olie of boter) totdat er aan beide kanten een grilstreep zit en haal ze uit de pan en snijd ze vervolgens in grove stukken en leg ze even apart.

Zet een hapjespan op het vuur en fruit hierin de Uien en Paprika ongeveer 1 minuut. Voeg vervolgens 1 à 2 theelepels Harissa toe en 2 à 4 Ansjovisfilets toe en roer alles door. Hierna mag de knoflook (heel fijn gesneden of uit de pers) en de fijngesneden rode peper (de rode peper mag je ook weglaten, want de Harissa is ook al “pittig”).

Tenslotte voeg de Passata en een scheut Balsamico azijn toe. Doe de deksel op de pan en zet het vuur laag en laat het geheel lekker pruttelen.

Yoghurtdip
Schenk een paar goede eetlepels Yoghurt (het liefst Griekse, maar gewone Yoghurt is ook goed – al is gewone Yoghurt wat dunner) in een kom en voeg Peper & Zout, scheutje citroensap, een scheutje olijfolie (extra virgin, (optioneel) een kwart teentje knoflook (rauwe knoflook is nl. heel sterk, dus pas op) en een klein beetje Platte Peterselie toe en meng alles goed door elkaar. Optioneel zou je er een beetje mayonaise aan toe kunnen voegen, hierdoor wordt het sausje wat romiger.

Ingrediënten
AubergineAubergine
CourgetteCourgette
Rode paprikaRode paprika
Gele parpikaGele paprika
HarissaHarissa
AnsjovisfiletAnsjovisfilet
KnoflookKnoflook
Rode uiRode ui
PassataPassata
BalsamicoazijnBalsamicoazijn
Griekse yoghurtGriekse yoghurt
OlijfolieOlijfolie
CitroenCitroen
RijstRijst
KurkumaKurkuma

Biefstuk met ratatouille en gele rijst

Ingrediënten

BiefstukBiefstuk
PaprikapoederPaprikapoeder
MosterdMosterd
BladpeterselieBladpeterselie

Variant met biefstuk

Rijst
Dit is de meest makkelijke en lekkere manier om Rijst te maken.
Onderstaande versie is het recept voor “Gele Rijst”, maar als je de Kurkuma en de halve citroen weglaat, dan heb je de lekkerste witte rijst.

Ga uit van ongeveer 125 gram rijst per persoon en 200 mililiter water.
Zet een pan op het vuur en giet er een scheutje olie (olijfolie, arachide-olie, zonnebloemolie) en voeg, zodra de olie heet (niet te heet, want anders brandt de knoflook aan), de knoflook (heel fijn gesneden of gewoon uit de pers) toe en fruit de knoflook ff kort aan. Voeg vervolgens de ongekookte (Pandan – vind ik persoonlijk het lekkerst) rijst toe en roer alles goed door elkaar zodat de knoflook en de olie goed gemengd is met de rijst. Schenk het water bij de rijst (en voor dit recept voeg je 1 theelepel Kurkuma en een halve citroen toe) en doe deksel op de pan en breng aan de kook. Zodra de rijst kookt zet je het vuur laag en laat de rijst ongeveer 10 minuten koken. De rijst is klaar zodra al het water is opgenomen door de rijst. Je hoeft de rijst dus niet af te gieten.

Biefstuk
Zorg ervoor dat je de Biefstuk minimaal 15 minuten van tevoren uit de koelkast hebt gehaald, hierdoor wordt je Biefstuk malser.

Bestrooi de Biefstuk met Peper & Zout en Paprikapoeder. Vervolgens giet je een scheutje olijfolie over de Biefstuk.

Zet een grilpan, zonder olie, op hoog vuur en bak de Biefstuk aan beide kanten zodat er een mooie grilstrepen op zitten (ongeveer 2 à 3 minuten per kant).

Snijd intussen de (Blad)Peterselie (of Platte Peterselie) – zowel de blaadjes als de steeltjes – heel fijn (en houd een klein beetje apart voor de yoghurt-dip) en voeg een goede theelepel mosterd, een goede scheut (goede) olijfolie – extra virgin en het sap van een halve citroen aan toe en meng alles door elkaar.

Zodra de Biefstuk klaar is leg ze op het Peterselie/Mosterd mengsel en dek de Biefstuk af met aluminiumfolie en laat de Biefstuk tenminste 5 minuten rusten.

Snijd de Biefstuk in dunne plakken en serveer met de Rijst, Ratatouille en Yoghurt

Eet smakelijk!

Ja, maar, ik lust geen:

  • Mosterd – dan laat je die toch gewoon weg
  • Ansjovisfilet – de Ansjovisfilet lost helemaal op in de saus en proef je dus niet afzonderlijk. Mocht je het toch echt niet willen gebruiken dan laat je de Ansjovisfilet zitten. Hou er dan wel rekening mee dat je wat zout zou moeten toevoegen
  • Biefstuk – dan moet je een ander recept uitkiezen 😉

Variant met vis

Rijst of Quinoa
Je kan hier rijst of quinoa serveren. Bereid de rijst zoals hierboven beschreven of bereid de quinoa volgens de bereidingswijzen op de verpakking. Quinoa is niet echt “mannenvoer”, maar ja, we moeten de vrouwtjes ook tevreden houden ;-).

Vis
Hiervoor kan je allerlei soorten (wit)vis gebruiken. Zorg wel voor een stevige vis, dus Tilapia of Pangasius. Kabeljauw is niet echt stevig en valt dus uit elkaar.

Dep de vis droog (met keukenpapier) en bestrooi met Peper & Zout. Vervolgens giet je een scheutje olijfolie over de vis.

Zet een grilpan, zonder olie, op hoog vuur en bak de Vis aan beide kanten zodat er een mooie grilstrepen op zitten (ongeveer 2 à 3 minuten per kant).

Rooster de pistachnoten in een droge pan met anti-aanbaklaag.

Snijd de granaatappel doormidden en haal de pitjes in een bak met water uit de vrucht. Verwijder ze in een bak met water (onder water), zo gaat het het makkelijkst.

Serveer de vis met de rijst of quinoa en ratatouille en strooi verse koriander, geroosterde pistachenoten en granaatappelpitten over het gerecht. Geef er een schijfje citroen of limoen bij.

Eet smakelijk!

Ja, maar, ik lust geen:

  • Pistachenootjes – vervang ze voor cashewnoten of laat de noten gewoon weg
  • Granaatappel – dit zorgt voor een frisse twist aan het gerecht, maar je kan ze ook laten vervallen
  • Koriander – vervang voor platte peterselie of munt

Ingrediënten
WitvisWitvis (Tilapia, Pangasius – een stevige witvis)
KorianderKoriander
PistachePistachenootjes
GranaatappelGranaatappel

Ingrediënten
GehaktGehakt
KorianderKoriander
MuntMunt
Garam MasalaGaram Masala
PitaGrote Pitabroodjes

Variant met gehakt

Gehakt
Kneed het gehakt met Garam Masala, verse munt en verse koriander en maak hier gehaktballetjes van (je kan ze ook langwerpig maken). Vervolgens giet je een scheutje olijfolie over de gehaktballetjes.

Zet een grilpan, zonder olie, op hoog vuur en bak de gehaktballetjes aan alle kanten zodat er een mooie grilstrepen op zitten .

Gril intussen de pita broodjes. Je kan ook turksbrood gebruiken, lekker om de dippen in de saus.

Zodra de gehaktballetjes klaar zijn, direct serveren met de broodjes, ratatouille en yoghurtdip. Eventueel bestrooien met verse munt en/of koriander.

Eet smakelijk!

, , , , , , ,

Gerelateerde berichten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Menu